niedziela, 15 stycznia 2012

Bolesław Prus raz jeszcze, a jego słowa nadal aktualne!



Może się mylę; nim mnie jednak kto przekona, będę nadal sądził, 
że rower jest jedną z najznakomitszych machin wieku XIX. 
Kolej żelazna daje nam wprawdzie szybkość 30 wiorst* na godzinę, ale jest jednocześnie latającym więzieniem, którego nie wolno mi ani opuścić, ani zatrzymać, a które muszę dzielić z towarzystwem, nie zawsze przypadającym mi do smaku. Zaś rowerem przenoszę się z szybkością 20 wiorst na godzinę (notabene ja z szybkością ośmiu wiorst), jadę, kiedy mi się podoba, popasam lub odpoczywam, gdzie chcę, i – nie mam sąsiadów.


Bolesław Prus, Kurier Codzienny nr 175, 27 czerwca 1894 r.




*wiorsta to ok. 1067 m 

1 komentarz:

  1. Panie Prus, dziękuję panu za tak miłe i prawdziwe opinie, a Tobie Martynosiu za ich wydobycie z mroków zapomnienia.

    Ps.: Martynosiu, Twój szpieg wizyt na tym blogu rozpoznaje mnie jako Koluszki, Lodzkie. To tylko potwierdza, że jak ważne sa dla Łodzi Koluszki-to nasz dworzewc kolejowy, nasze łódzkie okno na świat szeroki ;-)

    OdpowiedzUsuń